System ESP
Czym zatem jest popularne ESP? Electronic Stability Program to system elektroniczny stabilizujący pozycję samochodu po wykryciu prze niego wpadnięcie pojazdu w poślizg. Stabilizacja odbywa się dzięki korekcie toru jazdy auta przez odpowiednie przyhamowanie dowolnego koła połączone z korektą dawki paliwa do silnika, co powoduje spadek lyb wzrost momentu obrotowego.
Układ ESP łączy w sobie wiele systemów, m.in. ABS, system elektronicznego rozdziału siły hamowania, system kontroli trakcji (ASR) oraz układ wspomagania hamowania. Składa się z dwóch centralnych mikrokomputerów, które pełnią funkcję obliczeniową i kontrolują się wzajemnie, oraz wielu czujników. Najważniejsze z nich służą do pomiaru:
- prędkości obrotowej każdego koła (wykorzystanie czujników ABS),
- kąta skrętu kierownicy,
- przyspieszenia poprzecznego samochodu,
- ciśnienia płynu hamulcowego w przewodach,
- prędkości obrotowej wokół osi pionowej,
- aktualnej prędkości pojazdu,
- aktualnego momentu obrotowego przenoszonego na koła,
- przełożenia skrzyni biegów.
Często wykorzystywane są również dodatkowe informacje, takie jak: ciężar samochodu (informacja z układu regulacji twardości amortyzatorów), ciśnienie w oponach i różnice w ich bieżnikach, określane na podstawie pomiaru prędkości obrotowej kół.
W 1995 roku zaprezentowano pierwsze auto, które w wyposażeniu opcjonalnym miało ESP – Mercedesa S600 w wersji coupé. Wynalazek okazał się przełomowy. Jeszcze w tym samym roku trafił na listę opcji S-klasy w wersji sedan, a rok później swoje wersje opracowały i zaprezentowały BMW, Lexus i Cadillac.
Zadzwoń do nas: 502-325-793
Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące kursów nauki jazdy to zadzwoń.
Zapisy on-line
Zapisy na kursy prawa jazdy bez wychodzenia z domu.
Motorowery
od 18 lat
Wykup jazdy doszkalające
Nasze pojazdy:
- Toyota Yaris - kategoria B
- Suzuki gladius - kategoria A
- MAN TGL - kategoria C i C+E
- Renault Trafic